Vi vil prøve å gi et svar på et didaktiskopplegg som kan tilpasses til den enkelte elev.

.. Altså Hvordan utføre et norskopplegg over flere undervisnings økter som kan tilpasses til den enkelte elev?

tirsdag 12. april 2011

Innholdet i oppgaven

Det didaktiske opplegget vi tok for oss var et norskprosjekt i praksisklassen vår. Prosjektet gikk over flere undervisningsøkter. Oppgaven elevene fikk var å lage en bok. Oppgaven i og for seg var ganske åpen. De fikk velge akkurat hvilken sjanger de ville skrive i utifra hvilke sjangrer de var kjente med, som fortelling og faktabok. Antall sider tall var også nærmest valgfritt. Vi gav de et maks antall på ca 5 sider.

Før elevene fikk begynne med selve skrivingen av boken sin hadde vi en undervinsgsøkt der vi snakket om hva det er viktig å forbrede når du skal skrive en bok. Elevene fikk velge mellom to ulike plannleggingsdokument / tankekart som de skulle fylle ut i løpet av undervisningsøkten. I tillegg til planleggingsarket fikk elvene også velge om de ville fylle ut informasjon om en hovedperson.

I tilegg til forberedelsesarket gav vi elevene noen gitte kriterier som de skulle ha med i boken, noen nødvendige og noen valgfrie. De nødvendige var forside, sidetall, forfatter, forlag, illustatør og tittel. De valgfrie var vaskeseddel, kappitel og innholdsfortegnelse.

Undervisningsøktene etter timen der elevene skulle planlegge boken sin gikk med til egen skriving av boken på plassene sine og til samlestunder i lyttekroken. I samlestundene repiterte vi i hver økt de gitte kriteriene. Vi gav også rom for samtale om hva bøkene til elevne het, hva de handlet om og hvor langt de enkelte hadde kommet med boken sin. Siste prosjektdag fikk elevne utdelt et eget vurderings ark, der de slv skulle vurdere sitt eget arbeid.

Prosjektet gikk over to uker og litt mer for noen av elvene. Hver uke fikk de lekser alt etter hvor langt de var kommet med boken sin.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar